Biofeedback Kegel Egzersiz Tedavisi (Vajina Kaslarını Güçlendirme Tedavisi)

Biofeedback Kegel Egzersiz tedavi yöntemi , normal doğum sonrası vajende meydana gelen tahribat nedeniyle olan cinsel fonksiyon bozukluğunda,idrar kaçırmada, hafif derecedeki rahim sarkmalarında, vulvadini (kadın genital dış bölgesi ağrısı), ağrılı ilişki (disparoni),cinsel fonksiyon bozukluğu (vajinal gevşeklik,hissizlik vs) ve vajinismus (ilişkiye girememe) tedavisinde kullanılır. Biofeedback Kegel Egzersiz tedavi yöntemi ile, hastanın ameliyatsız, yan etkisiz bir şekilde ve de ameliyattaki başarı oranlarına denk gelecek oranlarda tedavi sağlanmaktadır.

Biofeedback Kegel Egzersiz tedavi yöntemi ile idrar kaçırma yanı sıra ağrılı ilişki, vajinismus, cinsel fonksiyon bozukluğu (orgazm sorunu, vajinal gevşeklik,hissizlik vs) gibi problemlerde %70-85 arasında başarı sağlamaktadır. Biofeedback Kegel Egzersiz tedavisi, vajene uygulanan bir sistem vasıtasıyla bayanın problemine göre vajen bölgesi kaslarının kuvvetlendirilmesini veya bu kasların düzgün koordineli çalışmasını sağlayıcı son dönem tedavi yöntemidir. Bu şekilde bayanın vagen bölgesinin dış 1/3 ‘ündeki kaslarını hissetmesi ve onları çalıştırması öğretilir. Bu şekilde o kasların kuvvetlenmesi ve gelişmesi sağlanır. Bu şekilde pelvik taban dediğimiz destek artarak, o bölgenin kuvveti artırılmış olur.

Biofeedback Kegel egzersiz tedavisi bir sistem vasıtasıyla yapılır. Sistem, vaginal bölgeye uygulanır ve egzersiz programı düzenlenir. Uygun vakalarda biofeedback tedaviye alınan hastalarda seanslar yaklaşık 15-20 dakika sürmektedir. Hastanın, hastalık durumu ve derecesine, seanslara katılma sıklığı ve motivasyonuna bağlı olarak tedavi 1-2 seansta sağlanabildiği gibi daha fazla seans da gerekebilir. Biofeedback Kegel egzersiz tedavisi ile idrar kaçırma ve cinsel işlev bozukluğu olan uygun vakalarda ameliyatsız ve yan etkisiz bir şekilde sonuç alınmaktadır.

Türkiye’de 5 milyon, dünyada 200 milyon kadın idrar kaçırma problemi ile karşı karşıyadır. İdrar kaçırma, bayanların %30-40’ını etkileyen, genelde 35 yaşından sonra görülen ve yaş arttıkça rastlanma ihtimali artan bayanların sosyal, mesleki ve kişisel aktivitelerini etkileyen önemli bir problemdir. Normal günlük işler sırasında bayanın ani ve istemsiz olarak idrar yolundan idrar çıkışı “idrar kaçırma” olarak tanımlanır. İdrar kaçırma tipleri 4 adettir. İdrar kaçırma tipi hastanın mevcut hastalıklarına (nörolojik hastalıklar, diabet, kabızlık vs), kullandığı ilaçlara (tansiyon ilaçları vs), kilosuna, doğum sayısı ve şekline göre değişir. İdrar kaçırmanın tipine göre de tedavi ilaçla veya cerrahi olabilir. Bu yüzden idrar kaçırma şikayeti ile başvuran hastadan ön bilgi alma, idrar kaçırma ile ilgili sorunu çözümünde bize ışık tutan anket uygulaması, muayene, tetkikler sonucunda idrar kaçırmanın tipi saptanır ve tipe uygun medikal veya cerrahi tedavi düzenlenir. Uygun vakalarda Biofeedback Kegel Egzersiz tedavi yöntemi ile idrar tutmaya yardımcı kasların kuvvetlenmesi sağlanarak, hastada cerrahi yönteme alternatif sağlanır. Biofeedback Kegel Egzersiz tedavi yöntemi ile ameliyatsız ve yan etkisiz bir şekilde yaklaşık olarak ameliyattaki başarı şanslarına denk gelecek oranlarda işlemden fayda görme ve idrar kaçırma şikayetinden ameliyatsız kurtulma mümkündür.

Bayanlarda vajen bölgesinden organ sarkmaları, aşırı kiloya, vajinal doğuma, ileri yaşa, genetik bağ dokusu zayıflığına,kabızlığa, karın içi basıncını arttırıcı ağır işte çalışmaya bağlıdır. Rahim sarkması eğer 3. ve 4. derece ise tedavisi cerrahidir. Yaptığımız muayenede 1. ve 2. derece sarkma mevcutsa Biofeedback Kegel Egzersiz tedavi yöntemi ile vajen bölgesi kasları kuvvetlendirilerek sarkmanın ilerlemesinin önüne geçilebilir.

Normal doğum yapanlarda son aylarda bebeğin ağırlığının annenin çatı bölgesindeki kas ve bağlara yüklenmesi ve normal doğumun o bölgede yaptığı harabiyetten dolayı yaş ilerledikçe idrar kaçırma, vajende sarkma veya cinsel fonksiyon bozukluğu (hissizlik, vajeni bol hissetme vs) olabilir. Lohusalık döneminden sonra Biofeedback Kegel Egzersiz tedavi yöntemi ile o bölgedeki kaslar kuvvetlendirilerek ileriki yıllarda yaşanabilecek problemlerin önüne geçilmektedir.

Bayanlarda vulvar (kadın genital dış bölgesi) ağrı %16 oranında görülür. Bayanda vulvar bölgede (kadın genital dış bölgesi) olan ağrıdır. Bu ağrı lokal bir bölgede veya o bölgenin tamamını kapsayabilir. Vulvar ağrı, o bölgeye kullanılan ilaçların tahrişine, iltihaba, sistemik hastalık(Behçet, Crohn vs), dermatolojik ve nörolojik hastalığa bağlı olabilir. Vulvar (kadın genital dış bölgesi) ağrı ile başvuran hastada muayene sonucunda bu sebepler yoksa, Biofeedback Kegel Egzersiz tedavi yöntemi ile tedavisi yapılır.

Ağrılı ilişki (disparoni), bayanların 2/3’ünün hayatları boyunca yaşadıkları tahmin edilen sıkıntılı durumdur. Ağrılı ilişki iltihaptan, endometriozise kadar birçok sebebe bağlı olabilir. Ağrılı ilişkiye sebep olabilecek faktörler araştırılıp, sebebe yönelik tedavi yapılır. Medikal bir sebep saptanmayan durumlarda Biofeedback Kegel Egzersiz tedavi yöntemi ile bayanın o bölgesindeki kaslarının koordineli çalışması sağlanarak çözüm yoluna ulaşılır.

Cinsel fonksiyon bozukluğu (vajinal gevşeklik,hissizlik vs) olan bayanlarda da Biofeedback Kegel Egzersiz tedavi yöntemi ile ameliyata gerek kalmadan sonuç alınmaktadır.

Vajinismus (ilişkiye girememe), literatüre göre bayanların %1’ini etkileyen nadir görülen bir durumdur. Bu bayanların, cinsel istekleri ve fonksiyonları normaldir fakat vajen bölgesi kaslarının istemsiz kasılması nedeniyle ilişkiye giremezler. Vajinismus, primer (hiç ilişkiye girememe) veya sekonder (ağrılı ilişkiye bağlı) olabilir. Vajinismusa ait medikal bir sebep varsa tedavisi yapılır. Medikal bir problem yoksa, Biofeedback Kegel Egzersiz tedavi yöntemi ile, bayanın o bölgedeki kaslarını kontrol etmesi ve vajen kaslarını uygun şekilde çalıştırması sağlanarak, vajinismus tedavi edilir.