Kadınlarda Düzenli Jinekolojik Kontrollerin Önemi
Tıbbın her branşında düzenli kontrollere devam etmek ve check up programlarına dahil olmak; sinsi seyreden hastalıkların tanı ve tedavisinde ayrıca kanser gibi ölümcül rahatsızlıkların erken teşhis ve tedavisinde önemli yer tutar.

Jinekoloji açısından da düzenli kontroller kadınlar için hayat kurtarıcıdır.

Kadınlarda reprodüktif dönem dediğimiz üreme çağının başlamasıyla birlikte, yaş arttıkça jinekolojik problem sıklığı da artmaktadır. Jinekolojik problemler, çevresel faktörler, kötü alışkanlıklar (sigara,alkol vs.), kullanılan ilaçlar, ailesel genetik yapı gibi sebeplere bağlı olarak meydana gelebilir.

Düzenli kontrollere giden ve doktoru tarafından muayene ve tetkikleri düzenli olarak kayıt altına alınan bayanın, jinekolojik takip açısından problem yaşaması mümkün değildir.

Rutin yaptığımız jinekolojik muayenede; kadının dış genital bölgesini (vulva), doğum yolunu (vajina), rahim ağzını (serviks), rahim (uterus) ve yumurtalık (over-adneks) bölgesini, ultrasonu da kullanarak muayene ederiz. Ayrıca pap-smear testi ile rahim ağzının mikroskobik muayenesini, patolog desteği sayesinde yapmış oluruz. Bu muayene ve smear tetkiki sonucunun kayıt altına alınması ile birlikte, SENEDE BİR KEZ yapılan düzenli smear ve ultrasonlu muayene ile takip olan kadında en ufak problemi saptamak ve tedavisini yapmak mümkün olur.

Genelde hastalar, dış genital bölgede (vulva) olan HPV veya uçuk (herpes) virüsüne bağlı lezyonlar ile kist gibi ele gelen kitleleri fark ederek uzmana başvurabilirler. Fakat vajina, rahim, rahim ağzı gibi görülemeyen yerlerdeki sinsi problemleri fark edemeyebilirler. İşte düzenli kontroller sayesinde bu bölgelerdeki problemler saptanıp, tedavisi yapılır.

Düzenli kontroller ile vajinada sinsi bir enfeksiyon veya ileride kansere dönüşebilecek öncü lezyon saptanabilir. Dünyada rahim ağzı kanseri sıklığı meme kanserinden sonra ikinci sıradadır. Gelişmekte olan ülkelerde ise ilk sırada yer alır. Günümüzde düzenli kontroller sayesinde erken tanı ve smear testi takip programı ile rahim ağzı kanseri %100 önlenebilir hastalık durumundadır. Hem de erken tanı ile kanser öncü lezyonlarını yakalayıp, rahim alınmasına gerek kalmadan tedavi imkanı mümkündür.Rahimde yeni gelişen bir ur (myom) veya menopoz dönemindeki endometrial hiperplazi belirti vermeyip, düzenli kontrollerde saptanabilir. Endometrial hiperplazinin bazı tipleri ve tedaviye dirençli olanları rahim kanserine dönüşebilir. Düzenli muayeneler ile rahim kanserine karşı önlem alınmış olur. Rahim içi kalınlığı arttıran diğer sebepler ise polip ve rahim içine doğru büyüyen urlardır (submuköz myom). Düzenli kontrollerle bu patolojik durumlar saptanıp, ilerlemeden histereskopik yöntemle tedavisi yapılır. Spirali olan bayanların düzenli senelik kontrollerinde, hem enfeksiyon hem smear testi hem de spiralin yeri konusunda gerekli muayene yapılarak, destek sağlanır. Yumurtalıklarda olan kiste ait problemler, adet düzensizliği veya ağrı yapabildiği gibi sinsi de seyredebilir. Yumurtalık kistlerinin yaş arttıkça kanser ihtimali artmaktadır.Yapılan düzenli muayeneler ve tetkiklerle yumurtalık bölgesi problemlerinin önüne geçilir.

Kadınların düzenli jinekolojik kontrolleri sayesinde, sinsi seyreden hastalıkların önüne geçilebildiği gibi, çağımızın vebası konumunda olan kansere karşı erken tanı ve tedavi konusunda destek sağlanmış olur.